Wednesday, April 1, 2009

"Situation Assessment"


Membaca akhbar tentang "gadis koma akibat kejar peragut" di Trengganu... mengingatkan aku tentang "final presentation" aku sewaktu mengikuti kursus Train the Trainer di bawah kelolaan Pembangunan Sumber Manusia Berhad (PSMB).
"Final Presentation" aku berkenaan dengan "Executive Self Defense Program" dan salah satu topiknya ialah "Situation Assessment" atau Penilaian Situasi.

Seingat aku seminggu sebelum "presentation" aku, kisah pemuda terbunuh akibat cuba mengejar peragut dan beliau ditendang dari motor oleh geng peragut itu. Cerita ini hampir sama dengan kisah gadis di atas. Menyedihkan!!

Bukanlah niat aku untuk mengaitkan kisah2 di atas dalam entri aku ini cuma untuk kita belajar menilai situasi. Ini kerana apa jua keputusan yang kita buat akan memberikan 2 keputusan yang amat berbeza iaitu HERO atau ZERO!

Beberapa faktor patut kita fikirkan (dalam sesaat iye!) untuk kita fikirkan tindakan yang akan kita ambil dan kesudahan tindakan kita. Bagaimana harus kita fikirkannya dalam kurang dari sesaat?! Betul ke tindakan kita itu?
Sebagai contoh, katakan anda dirompak oleh 3 orang dan ketika itu anda bersama anak2 yang masih kecil. Jadi apakah tindakan anda? Anda hanya mempunyai sedikit atau banyak pilihan.. melawan atau berikan saja apa yang anda ada atau lari tinggalkan anak2 anda atau suruh anak2 anda lari atau .. atau ... atau ... dan ingat anda hanya ada 1 saat untuk membuat keputusan!!

Situasi yang sama tetapi penyelesaian amat subjektif ... saya mungkin memberikan satu keputusan disini tetapi keputusan itu juga berubah mengikut faktor2 lain pula. Dari ratusan (ribuan?!) faktor yang anda pertimbangkan ... hanya dengan satu perbezaan faktor, keputusan anda juga berubah!

Tanyalah jurulatih anda, pastinya mereka juga mempunyai jawapan! Jawapan tak semestinya sama tetapi hasilnya tetap sama iaitu "anda (keluarga) terselamat"

Insyallah sama2 kita bincangkan faktor2 tersebut ...

No comments:

Post a Comment