Friday, November 1, 2019

Kurang Motivasi - Stress??

Salam hormat 


Hidup ini bagai dilambung ombak lautan, terkadang di bawah dan ada ketikanya di atas. Ada ketikanya motivasi hidup begitu tinggi dan ada ketika kita tertanya2 di manakah hilang motivasi diri. Barangkali disebabkan oleh perkara2 yang mengecewakan kita - frust dengan kerja, pencapaian tidak dihargai, kecewa dengan rakan taulan mahupun diri sendiri. 
Sekadar gambar hias... Ini adalah kehidupan!

Sesuatu perkara yang mengecewakan berlaku biasanya diluar kawalan. Kita tidak mempu mengawal sesuatu yang bukan di bawah seliaan kita. Kita cuba yang terbaik namun jika ianya akan berlaku pasti berlaku. 

Ingat artikel 90 - 10 rule, kita mencuba sedayanya dan ada perkara jika  diberi 110% pun kalau bukan hak kita, tetap tidak akan jadi milik kita. Move on... 

Berbalik kepada "kurang motivasi" ... kita yang menentukan diri sendiri samada bermotivasi atau tidak. Kita yang mengubah kekecewaan kepada keindahan hidup. Cari sesuatu yang boleh menghiburkan hati kita. 

Sir  juga pernah merasai kecewa dengan kerja... bukan salah kita tapi dimarahi seolah2 kita yang bersalah walhal yang marah itu juga tahu perkara sebenar. Jika kita tidak dapat menyiapkan sesuatu perkara disebabkan perkara2 diluar kawalan... apa boleh buat lagi. Tambahan perkara2 luar kawalan seperti ini telah diklasifikasi sebagai risiko projek. 

Kenapa perlu marah? Kekadang2 boss kita marah bukan sebab dia tak tahu tetapi perlu tempat melepas geram di atas kebodohan sesuatu policy atau proses. Bukan sebab kita pun! Tak kan nak marah 'client' pulak ... client kan 'pay-master'. So bertabahlah... 

Dulu masa muda2, kita mencuba sedaya upaya untuk mengubah sesuatu yang tidak mungkin boleh diubah. Nak tunjuk yang kita sudah mencuba yang terbaik walhal dah tau keputusannya. Sambil naik darah tinggi untuk membuktikan kita telah mencuba. 

Bila sudah berpengalaman, lain pula caranya ... kalau dah tak boleh, that's it. Kalau nak suruh cuba, baiknya akan diusahakan tapi tidak pula memberi 100% kerana pengalaman mengatakan keputusan memang tidak boleh. Bezanya kali ini, tidak dibawa ke hati dan perasaan dalam menyelesaikan perkara yang tidak  boleh diselesaikan. 

Enjoy life! 

Betapa kuat kita berkerja sepenuh hati sehingga "menganuti" pelbagai penyakit amatlah tidak berbaloi. Di saat kita  sakit dan tidak mampu melaksanakan kerja tersebut, ada orang lain yang akan menggantikan tempat kita. 

Sir pernah lihat sendiri rakan2 menganuti mahzab ... perkara pertama - kerja, kedua - kerja;  ketiga - famili. Stress tahap gaban sehingga akhirnya pecah urat di kepala (mild stroke). Walaupun recover namun beliau sudah "tidak ingat sepenuhnya" yang akhirnya tidak melayakkan memegang jawatan tersebut. Syarikat perlu move -on, akhirnya beliau dilepaskan jawatannya. Menyesal dengan apa yang dilalauinya namun itu pilihannya; dan staff beliau yang dianggap 'tidak kuat berkerja' menjadi pengantinya. 

Work-Life Balance

Ketika baru kita mengerti erti kehidupan bahawa keluarga adalah segalanya. Mencapai impian sendiri lebih utama. Kerja sekadar melaksanakan tanggungjawap yang dibayar upahnya mengikut tempoh tertentu. Jangan jadikan setiap saat dalam kehidupan untuk berkerja walaupun business sendiri. Kita ada keluarga dan impian... 

https://www.indexadventure.com/everest-base-camp-trek

Pengalaman mengajar sir berkerja dengan 'betul' tanpa 'stress' ... dan masa2 yang  ada bersama keluarga, menyediakan diri untuk bertemu Maha Esa dan tidak lupa juga mengindahkan kehidupan dengan impian2 sir... Everest Basecamp dalam impian! 


SirNoordin
Berjuto impian ingin dilaksanakan.. 

No comments:

Post a Comment