Wednesday, February 6, 2013

Resume AbeTegak

As Salam

Dalam tempoh 3-4 bulan ini, ramai pelajar-pelajar universiti akan mula mencari kerja ...maka bermulalah dengan membina 'Resume' ...

Kebiasaanya ramai para graduasi memohon pekerjaaan ...yang nak diambil seorang dua ..yang memohon ratusan malah ribuan ... paling senang 'reject' masa tengok 'resume'. Hari ni nak citer beberapa kesalahan biasa dalam penulisan 'resume', antaranya adalah ...



1. Font yang digunakan terlalu kecil size 8 atau 9 ..yang nak baca pulak orang2 yang dah kategori macam aku ...reject la bila tak boleh baca!!

2. Gambar photo tak menarik ... bukan tak cantik tapi kurang menarik ...tidak menampakan wajah yang mampu memikul tanggungjawap .... reject aje la!

3. Tulisan panjang berjela macam surat cinta ...dan tulisan berulang2 ... maklumlah nak buat karangan melepasi 1000 patah perkataan ...  bosan dan reject aje la!

4. Layout membosankan dan tak konsisten ...  macam tak de pendirian!

5. Cut and Paste dari kawan2 lain yang juga minta kekosongan yang sama ... baca satu macam standard template aje ... tak kreatif!

6. Tiada cover letter ...

7. Terlalu banyak maklumat peribadi ... bapa kahwin tiga, bank account ada RM1.01, tarikh lahir boyfren dan girlfren, lesen mati bila ... alooo ..we don't give a damn!

8. Email yang digunakan amatlah tidak menggambarkan seorang graduasi ... abetegak@yahoo.com; jandaberhias@gmail.com dll ...  Be profesional la ...

9. 'Resume'  terlalu standard untuk semua organisasi dan jawatan yang dipohon .....



Persoalannya bagaimana mahu menulis 'resume' yang dapat melepasi tahap penerimaan dari ribuan 'resume' yang diterima?!

1. Jangan buat kesilapan di atas

2. Mestilah flexible sesuai dengan syarikat dan jawatan yang dipohon -makna kena 'modify' resume selalu.

3. Dalam 'cover letter' mestilah jelas jawatan yang dipinta, sepintas lalu siapa anda dan apa yang anda boleh sumbangkan untuk syarikat tersebut. Jika boleh, gunakan ayat-ayat seperti motto syarikat yang dipohon kerana ini menampakkan ada 'homework' ...

4. Pastikan nama, email, no mobile dan alamat jelas ...

5. Overview 'siapa anda' dalam 1/3 - 1/2 muka surat merangkumi kelulusan anda, jawatan/ persatuan, karektor anda, thesis tahun akhir, latihan pratikal dan pencapaian dalam pelbagai bidang. Jangan buat karangan!! Ingat ini hanya overview ... biar simple dan mudah dibaca.

6. Penjelasan 'overview' boleh dirangkumi dalam ruangan berikutnya ... bagi 'fresh graduate' - boleh masukkan serba sedikit subjek yang dipelajari yang bersesuai dengan jawatan yang dipohon

7. Gambar photo yang sesuai yang menampak ciri2 seorang yang berjaya ...


Banyak lagi lagi yang boleh ditambah ...kesuntukan masa pulak... nanti2 Sir cerita camno nak menghadapi temuduga ...

"Ada kerja kosong tak?!"

No comments:

Post a Comment