Monday, August 3, 2009

Weapon Seminar by Grandmaster Daniel Verkerke


Seminar yang bagus! Thats my conclusion.

Cuma ...

Antara faktor yang aku tak berapa 'happy' ... terlalu ramai partipants dan tidak dapat fokus tentang kelas. Itu aku boleh terima kerana semua orang mengambil peluang untuk belajar dari seorang yang bergelar Grandmaster.

Terdapat juga beberapa 'ketika' bila beberapa orang ingin mencuba GM ini dan aku rasa mencuba tak salah cuma biarlah 'pintar'. Kenapa aku berkata begini....

Cuma bayangkan bila seseorang yang telah dihentak di bahagian leher, boleh ke dia melawan dengan kekuatan yang sama?! Jika kita terkena bahagian leher atau mana2 'vital spot' ... kita dah 'half death' dan pastinya kekuatan kita dah berkurangan ... teknik susulan seperti kuncian dapat digunakan untuk mengawalnya.

Ini tidak, walaupun GM telah menunjukkan teknik kearah 'vital-spot' dengan cermat (pelahan2) tetapi apabila GM melakukan teknik susulan ...masih lagi cuba bertahan ... aku rasa tak logik langsung lah! Tapi aku respect GM ini bila dia terus 'melayan' dengan berhikmah.

Aku ambil kesempatan pada sessi petang bertanyakan GM tentang ini... katanya 'the moment you strike at the vital-spot', the receiver unable to balance or lost half of the energy or some could be paralyze for couple of minute' ... he he ok so aku tau aku betul!!

Pada aku, kita datang nak belajar ..so belajarlah dengan bijaksana!!

No comments:

Post a Comment