Friday, March 27, 2009

Cikgu tak ajar anak saya

"Sir, tadi ada parent complain kata saya tak ajar anak dia", kata ustaz Azim.

"Iskk camno lak jadi camtu?" ... seingat saya Al-Amin baru 2 kelas. Kerana 1st kelas aku ada dan kelas kedua ada 2 instructor aku mengajar kat situ.

Jadi aku decide petang ni aku pergi ke Al-Amin sambil mengambil kesempatan berjumpa dengan gurubesar. Perkara yang dibincangkan tentang Program Motivasi dan juga kelab Taekwondo. Persoalan di atas aku bangkitkan untuk mendengar cerita dari sudut berbeza. Dari reaksi gurubesar, dia amat memahami dan menghadapi perkara yang sama.

Sambil berbincang aku katakan dalam pembelajaran Taekwondo ... kita lebih mengutamakan mendidik. Apabila kita mendenda (macam push-up), itu juga sebahagian dari teknik pembelajaran. Lagi banyak denda yang diterima lagi cepat dia belajar berbanding dengan yang tidak didenda. Persoalan yang kedua samada dapat atau tidak ... itu bergantung kepada kebolehan seseorang. Ada yang dapat cepat ada pula yang dapat lambat.

Teringat aku kisah 2 tahun lepas ... apabila borang keahlian aku diubah oleh salah seorang parent ... menambahkan ayat pada pelepasan tanggungjawap seperti ini ... " kecuali dengan kecuaian jurulatih".

Aku cuma bertanya pada parent tersebut jika aku tak terima anaknya ...dia boleh buat pilihan untuk belajar tempat lain atau tidak belajar langsung. Dan jika pilihannya untuk tidak belajar ... maka jika terjadi sesuatu pada si anak disuatu hari nanti ... janganlah pula si anak mengatakan ... "apa yang terjadi ini kerana kecuaian ayah aku"

Jadi pesan aku pada ustaz Azim... response dari parent tadi menunjukkan dia prihatin berbanding dengan apa yang aku alami dulu.

Teruslah mendidik anak bangsa kita kerana kejayaan mereka bermula dari kita.

No comments:

Post a Comment