Thursday, February 19, 2009

Ayasu Koru Obi dan Adam TKD

Citer yang sama cuma tempat aje yang berbeza ...

Dah banyak kali juga aku dengar citer2 Taekwondo sekolah2 dari jurusan itu. Kekadang kasihan tengok anak2 itu yang ingin belajar tapi diajar sekadar melepas batuk ditangga. Tengok ini dari Ayasu Koru Obi dan Adam.

Sejak aku berpindah ke Dojang baru ... separuh dari student baru aku adalah dari Taekwondo jurusan sekolah. Ada juga dikalangan student aku dah b/belt tapi sungguh mengharukan. Bukan niat menjatuhkan tetapi itu adalah realiti. (bukanlah semua macam itu kan?!)

Yang terbaru, kakaknya sudah talipinggang hijau dan adik talipinggang kuning ... kedua2nya, genggam penumbuk pun masih tak betul apatah lagi tendangan2 lain. Parentnya ternyata sangat tidak puashati dengan pencapaian anak2nya kerana mengikutnya setiap 2 bulan grading test.

Terpaksa aku jelaskan satu per satu ... antaranya ada student aku dah 2 tahun masih pada peringkat yang sama hanya kerana belum mencapai tahap yang aku sepatutnya - kita melihat dari segi fizikal, kemahiran, muscle development, umur, disipilin etc...

Sama tak Ayasu? Adam? Ayah Dins? Ayah Pin?
Kasihan kan...

Friday, February 13, 2009

Kepantasan Fizikal vs Kepantasan Akal

Suatu waktu dahulu... (masa muda2 dulu.... )

"Mana lebih pantas tangan atau kaki?" tanya Man (bukan nama sebenar)

"Tergantung kepada keadaan... kalau guna tangan untuk berlari sememang kaki menang, kalau guna kaki untuk menulis tentunya tangan menang", jawap aku.

"Bukan itu... maksud aku kalau bergaduh macamana?" Man tanya lagi

"Tergantung kepada kepandaian masing2 la..." seloroh aku.

Aku katakan kaki aku lebih pantas dari tangan dia. Jadi terpaksa kami menentukan dengan cara sapa dulu tekan suis lampu... aku dengan kaki dan dia dengan tangan. Tiada syarat ditetapkan. Dimana logiknya kaki menekan suis api dulu berbanding tangan?? Kan itu kerja tangan bukan kerja kaki ... hu hu

Maka bermulalah acara menekan suis lampu ... Man begitu bersungguh2 untuk menekan suis lampu sedangkan aku ... mataku melihat suis lampu sedangkan kaki terus menuju ke perutnya.

Sehabis jeritan Aduuuhhhh dari Man ... dia melihat kaki aku sedang menekan suis lampu.

Kepantasan fizikal itu penting ... tetapi kepantasan akal untuk berfikir jauh lebih utama.

Maaf Man... tak sengaja!

Tuesday, February 10, 2009

Musang Berjanggut

"Wahai Datuk Nikah Kawin... apakah hukumnya bila seorang lelaki berada di rumah perempuan yang suaminya tiada dirumah" tanya Puspa Wangi

"Salah tu ... memang salah" jawap Datuk Nikah Kawin

"Kalau gitu Datuk juga bersalah" kata Puspa Wangi

"Salah memang salah ... tapi hukum itu Datuk yang tulis ... boleh dipadam" jawap Datuk Nikah Kawin.

Perkara 16(6) Perlembagaan Negeri Sistem Raja Berperlembagan
Sultan hanya ada kuasa untuk melucutkan Jawatan ahli Majlis Mesyuarat Negeri (EXCO) tidak Menteri Besar. Menteri Besar boleh di lucutkan jawatan melalui pembubaran Dewan Undangan Negeri, Undi Tidak Percaya kepada Menteri Besar dalam sidang Dewan Undangan atau Menteri Besar sendiri meletakkan jawatan.

Sms yang aku terima sejak akhir2 ini termasuk dari sahabat yang berbangsa Cina.

Tuesday, February 3, 2009

Seni Bawah Tempurung...

Nak kata katak bawah tempurung ... bukanlah pulak katak maka aku istiharkan seni bawah tempurung. Ntahlah tak habis dengan cakap besar seolah2 seninya yang terbaik. Betul kata orang, "Guru yang baik lahirkan murid yang baik".

Membazir masa je ko belajar Taekwondo tu... Tokguru aku pernah kalahkan Tomoi. Memang terror tokguru ko cuma yang aku tak pasti Tomoi yang kalah tu Juara Tomoi Siam atau pelatih tomoi yang baru belajar. Kalau ikut sejarah, kisah Bruce Lee menang dengan juara tomoi tu aku tau ... lain aku tak pasti!

Aku tanya balik... hairan gak aku seni ko yang hebat tu cuma sekadar disini aje ... sedangkan Taekwondo ada diseluruh dunia. Oh seni ini untuk bangsa Melayu aje ... asobiyah juga la jadinya!! Ikut ko la...

Jika benar seni ko hebat.. masuklah K1 Tournament or A1 Tournament or Full Contact Tournament or apa2 tournament yang terbuka ... oh! tak boleh...seni ini untuk mempertahankan diri sahaja. (aku dah agak jawapannya)

Aku tak salahkan seni yang dia belajar ... cuma aku kasihan dia dapat guru yang mengajar sebegitu. Dan yang dia tak tahu, aku juga pernah belajar seni yang dia belajar.
Kasihan!

Bintang Kejora ...

Keindahan langit sering menginsafkan kita betapa kerdilnya kita di alam ini tetapi masih ramai lagi yang masih sombong pada Penciptanya.

Sejak akhir2 ini, bintang Kejora begitu terang menyinari langit... dan setiap kali aku keluar rumah di waktu malam pastinya aku merenungnya seketika. Bayangkanlah betapa luasnya alam semesta ini. Kejora berada 'hanya' 175 juta km dari Bumi, dan cahayanya mengambil masa 9 min 42 saat sahaja untuk sampai ke mata kita.

Terasa betapa panas bintang Kejora itu kerana jaraknya yang sangat dekat dengan Matahari ... suhunya 745K dan 90 kali ganda dari tekanan di Bumi. Terkadang kita dapat melihat kemerahan dilangit Bumi kerana tempiasan bintang Kejora yang berwarna merah.
Dulu selalu dengar Amy Search menyanyi lagu Fantasia Bulan Madu ... "kemana kau kan ku bawa ... ke hujung dunia ke bintang Kejora".... panas tu... iskk kalaulah bintang Kejora berwarna biru... camno agaknya?!
p/s: Sir N nak mula citer bab Falak pula!
Tak berniat nak challenge AyahPin naik langit dengan cerek... sekadar menginsafi diri ini.